Diverse Nederlandse supermarktketens kondigen aan dat zij hun assortiment drastisch zullen veranderen in het voordeel van meer plantaardige producten, zoals Picnic en Spar.
Deze wijziging is onderdeel van een breder initiatief waarbij minstens de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf het volgende jaar, met als doel om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verandering komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ruim een jaar geleden werd gelanceerd.
Wakker Dier heeft als doel supermarkten aan te moedigen meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere overgang naar duurzamere voedselopties.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote retailers zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.
1. Er is een verschuiving naar meer plantaardige producten in gang gezet door deze twee ketens.
2. Deze verandering is het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Ook deze twee grote ketens volgen de trend van minder vlees in de schappen.
4. Diverse ketens passen hun productaanbod drastisch aan.
5. De schappen bevatten minder vlees en meer plantaardige producten.