Naomi vindt dat mensen boven de 65 niet meer mogen autorijden: ‘Ik wil veilig de weg op kunnen’

att 1jpg

A 26-year-old woman named Naomi has strong opinions on the driving capabilities of seniors and is vocal about it.

“Let’s be realistic,” she says, “I understand that older individuals may want to maintain their freedom, but safety should be the priority.”

“There are too many incidents involving individuals over 65 in dangerous situations. At some point, enough is enough.”

Safety is Naomi’s main concern. She explains: “I’ve been in several near-accidents due to people who clearly struggled with judgment or drove excessively slowly.”

“It doesn’t feel safe, and I increasingly question why this is allowed. Why would someone at 70 or 80 still need a driver’s license?”

Naomi notes that she often observes a more lenient attitude from family and friends. “Everyone knows someone in the neighborhood or family who can’t drive well anymore but keeps doing it.”

”Er wordt vaak gezegd: ‘Laat opa of oma gewoon rijden.’ Maar stel dat er een incident plaatsvindt? Ze zijn mogelijk betrokken bij een ongeval. En dan?”

Naomi benadrukt dat hoewel het een gevoelig onderwerp is, de leeftijd wel degelijk invloed heeft op het functioneren van het lichaam.

“Ik heb absoluut niets tegen ouderen, maar het draait om realiteit. Op een bepaald moment nemen je reactievermogen, zicht en zelfs gehoor af. Het is geen minpunt, het maakt deel uit van het verouderingsproces.”

Deze kwestie bespreekt Naomi regelmatig met vrienden en familie, maar het blijkt vaak een gevoelige snaar te raken.

“Vaak wordt dit gezien als discriminatie of vooroordeel. Ik wil gewoon veilig de weg op kunnen gaan zonder me ongerust te hoeven voelen,” vertelt ze.

Naomi pleit voor een vastgestelde leeftijdsgrens voor het rijden op de weg. Dit om de veiligheid van alle weggebruikers te waarborgen.

Zou het helpen om bijvoorbeeld een jaarlijkse controle op rijvaardigheid vanaf een bepaalde leeftijd in te voeren, of zelfs een verplichte keuring voor het rijbewijs?“Er is wel een medische keuring vanaf 75, maar vaak hoor ik dat die niet heel grondig is,” merkt iemand op.

”Mensen krijgen toch gewoon hun rijbewijs verlengd, ook als ze misschien eigenlijk niet meer veilig kunnen rijden,” wordt geconstateerd.

Volgens haar zou een dergelijke controle vanaf bijvoorbeeld 65 of 70 jaar effectiever zijn. “Ik denk dat dit veel ongelukken kan voorkomen,” zegt ze.

“Het moet dan niet alleen een standaardtest zijn, maar een beoordeling van de daadwerkelijke rijvaardigheid en reacties,” wordt benadrukt.

Naomi begrijpt dat dit idee op weerstand kan stuiten. “Het lijkt soms alsof ik iets extreems voorstel, maar het gaat mij om veiligheid,” voegt ze toe.


Sommige mensen begrijpen haar standpunt, maar velen voelen zich ongemakkelijk over het onderwerp.


“Mensen willen ouderen vaak niet voor het hoofd stoten, wat begrijpelijk is. Maar we moeten het bespreekbaar maken.”


”Als je echt niet meer veilig kunt rijden, is het belangrijk dat je dat zelf inziet, voor je eigen veiligheid en die van anderen.”


Naomi hoopt dat haar boodschap helpt om een constructief gesprek op gang te brengen. “Ik zeg dit niet om iemand aan te vallen of te kwetsen.”


”Het is voor mij heel logisch om na te denken over wie er écht veilig de weg op kan. Het gaat uiteindelijk om ieders veiligheid.”


1. Naomi pleit voor een vaste leeftijdsgrens voor het rijbewijs.
2. Naomi begrijpt niet waarom ouderen op hoge leeftijd mogen autorijden.
3. Ze vindt ouderen een gevaar op de weg!
4. Naomi vindt het door de senioren niet meer veilig in het verkeer.
5. Ze vindt het niet meer veilig met de vele ouderen achter het stuur.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven