Waarom de Fatbike gevaarlijk kan zijn en hoe je mensen kunt waarschuwen

WhatsApp Image 2024 05 23 at 141055jpg

Opvallend veel jongeren zijn tegenwoordig op fatbikes door de straten aan het rijden. Deze elektrische fietsen met extra dikke banden winnen aan populariteit, maar brengen ook bepaalde risico’s met zich mee. Wat zijn de mogelijkheden voor ouders wanneer hun kind interesse toont in zo’n fatbike?

Van obscuriteit naar alomtegenwoordigheid: fatbikes hebben in korte tijd een opmerkelijke verandering ondergaan om een prominente plaats in te nemen in de wereld van fietsen.

Van oorsprong bedoeld voor avontuurlijke fietsers, zijn fatbikes geëvolueerd tot een trendy en gewild artikel. Zelfs in stedelijke omgevingen kom je ze regelmatig tegen, waar ze vanwege hun snelheid en brede banden soms voor hinder kunnen zorgen.

Er is vorig jaar een aanzienlijke toename geweest in het aantal fatale verkeersongevallen onder fietsers, mede door de groeiende populariteit van e-bikes.

Oorspronkelijk bedoeld voor ruige terreinen in Alaska en de poolstreken, en handig gebleken in woestijnomgevingen, waren deze snelle fietsen niet primair ontworpen voor gebruik in stedelijke gebieden.


Omtrent de veranderingen in de fietstrends rond 2000, begonnen fabrikanten frames en banden te versterken voor off-road activiteiten toen de populariteit van e-bikes toenam. Het toevoegen van elektrische ondersteuning maakte deze fietsen nog veelzijdiger.


Tegenwoordig zijn fatbikes niet alleen voor avonturiers, maar ook steeds meer voor stadsbewoners, inclusief jongeren.


De populariteit van deze fietsen onder jongeren komt vooral door het stoere ontwerp, maar brengt ook uitdagingen mee, zoals overlast en verkeersveiligheidskwesties.


Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit zijn zorgen over de opkomst van de fatbike in een interview met Metro.


Tertoolen merkt op: “Veel mensen zijn overgestapt van de bromfiets naar de fatbike, wat vaak gevaarlijk gedrag oplevert.”


“Dat geldt voor alle elektrische fietsen, maar vooral voor fatbikes. Jongeren hoeven nauwelijks te trappen, en met een gashendel helemaal niet.”


Tertoolen uit zijn zorgen over het gedrag en de gevolgen daarvan door te zeggen: “Het is een modegril. Wat je ziet, is dat er heel hard gereden wordt en fietsers op een stoere manier bochten nemen. Ik krijg veel meldingen van mensen die moeite hebben om fatbikes te ontwijken.”


“Hele groepen jongeren hangen met hun fatbikes rond op pleinen, wat ook voor overlast zorgt.” Tertoolen legt uit dat de populariteit onder jongeren te wijten is aan de robuuste uitstraling van de fietsen.


“Het is echt een imagoding. Er is goede marketing voor gevoerd: men wil graag gezien worden met zo’n snelle, stoere fiets.”

Ook de verplichte helm voor snorfietsen speelt een rol bij de populariteit van fatbikes. Een maatregel die genomen is, omvat het verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft in maart een plan gepresenteerd om opgevoerde elektrische fietsen, waaronder fatbikes, aan te pakken. Het verbod op opvoersetjes is een onderdeel van dit plan.

Volgens Tertoolen zijn deze maatregelen onvoldoende om problemen met overlast en verkeersveiligheid op te lossen. Strengere maatregelen, waaronder een helmplicht, zijn volgens hem noodzakelijk.

“Een helmplicht zou een groot verschil maken. Het zou de aantrekkingskracht van de fatbike verminderen,” suggereert hij. “Vooral jongeren willen liever niet met een helm rondrijden.”


Omtrent het instellen van leeftijdsgrenzen is er een terughoudend standpunt. “Leeftijd blijft lastig te beoordelen en naleving vergt politie-inzet.” De primaire verantwoordelijkheid wordt gelegd bij ouders.


“Overheidsvoorschriften kunnen de aantrekkelijkheid verminderen, maar ouders dragen de voornaamste verantwoordelijkheid.” Het winstbejag van fietsenmakers en fabrikanten primeert.


Vandaar, de initiële focus ligt bij opvoeding en ouderschap. Hoe om te gaan met de wens van een kind voor een fatbike? “Veel ouders bezwijken voor de druk om hun kind er een te geven. Sociale invloeden spelen hier een rol bij.”


Tertoolen benadrukt de cruciale rol van lichamelijke activiteit voor jongeren en de risico’s voor verkeersveiligheid.


“Het zou beter zijn dat scholieren weer op de reguliere fiets gaan rijden. Ik zou ouders adviseren om hun kind een standaard fiets te geven.”

“Volgens Tertoolen is het huidige gebruik van fatbikes schadelijk voor zowel de gezondheid als het milieu. Het trappen wordt verminderd en e-bikes brengen het grootste deel van de dag door aan de lader,” zo stelt hij.

1. Mogelijke acties om de overlast te verminderen.
2. De fatbike zal snel uit het straatbeeld verdwijnen met deze maatregelen!
3. Deze voorschriften dienen spoedig te worden ingevoerd.
4. Ik ben volledig akkoord hiermee!
5. Verder niets meer aan toe te voegen!

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven