Naomi vindt dat mensen ouder dan 65 niet meer mogen autorijden: ‘Ik wil veilig de weg op’

att 1jpg

Naomi, een 26-jarige vrouw, heeft duidelijke standpunten over de verkeersdeelname van ouderen en deelt deze openlijk.

“Laten we eerlijk zijn,” merkt ze op, “ik begrijp dat je als oudere nog graag je vrijheid wilt behouden, maar het moet wel veilig blijven.”

”Er zijn te veel incidenten waarbij ouderen boven de 65 betrokken zijn in gevaarlijke situaties. Op een gegeven moment is het gewoon genoeg.”

Voor Naomi staat veiligheid voorop. Ze legt uit: “Ik heb meerdere keren bijna-ongelukken meegemaakt door mensen die duidelijk moeite hadden met inschatten of gewoon veel te langzaam reden.”

”Het voelt niet veilig, en ik vraag me steeds vaker af waarom we dit toelaten. Waarom heeft iemand van 70 of 80 nog een rijbewijs nodig?”

Naomi meldt dat ze vaak opmerkt dat familie en vrienden een andere mening hebben. “Iedereen kent wel iemand in de buurt of familie die eigenlijk niet meer goed kan rijden,

Er wordt vaak gehoord: ‘Ach, laat opa of oma toch gewoon.’ Maar wat als er iets misgaat? Ze kunnen een ongeluk veroorzaken. En dan?

Naomi wijst, ondanks de gevoeligheid van het onderwerp, op het feit dat leeftijd een invloed heeft op het lichaam.

Zij benadrukt: “Ik ben echt niet tegen ouderen, maar het gaat om realisme. Op een gegeven moment nemen je reactiesnelheid, je zicht, en zelfs je gehoor af. Dat is geen schande, het hoort bij het ouder worden.”

Naomi bespreekt dit onderwerp regelmatig met vrienden en familie, maar merkt dat het vaak gevoelig ligt.

“Mensen zien het snel als discriminatie of een vooroordeel. Ik wil gewoon veilig de weg op kunnen zonder me zorgen te hoeven maken,” vertelt ze.

Naomi pleit voor een vaste leeftijdsgrens voor het rijbewijs, waarbij ze aangeeft: “Er is wel een medische keuring vanaf 75, maar vaak hoor ik dat die niet heel grondig is.”

In haar optiek zou een jaarlijkse controle op rijvaardigheid vanaf een bepaalde leeftijd meer effect hebben. Volgens haar worden rijbewijzen soms verlengd zonder goede beoordeling van de rijvaardigheid: ”Mensen krijgen toch gewoon hun rijbewijs verlengd, ook als ze misschien eigenlijk niet meer veilig kunnen rijden.”

Naomi benadrukt: “Ik denk dat dit veel ongelukken kan voorkomen.” Ze vindt dat een beoordeling van de werkelijke rijvaardigheid en reacties beter zou zijn dan een standaardtest vanaf bijvoorbeeld 65 of 70 jaar.

Ze is zich bewust van mogelijke weerstand tegen haar standpunt en zegt: “Het lijkt soms alsof ik iets extreems voorstel, maar het gaat mij om veiligheid.”


Er worden diverse maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te bevorderen, van flitspalen tot strengere regels voor jonge bestuurders, maar waarom niet ook voor ouderen?


Ondanks dat sommige van haar vrienden haar standpunt begrijpen, voelen velen zich ongemakkelijk over dit onderwerp.


Mensen vermijden vaak het bespreken van dit onderwerp om ouderen niet te kwetsen, maar het is belangrijk om er openlijk over te praten.


Indien iemand niet meer veilig kan rijden, is het van groot belang dat deze persoon dit zelf erkent, zowel voor zijn eigen veiligheid als die van anderen.


Naomi hoopt dat haar boodschap zal leiden tot constructieve gesprekken. Ik breng dit naar voren zonder de intentie om iemand aan te vallen of te kwetsen.


Het is voor mij vanzelfsprekend om te overwegen wie daadwerkelijk veilig deelneemt aan het verkeer. Uiteindelijk draait het om de veiligheid van iedereen.


1. Naomi pleit voor een vaste leeftijdsgrens voor het rijbewijs.
2. Naomi begrijpt niet waarom ouderen op hoge leeftijd mogen autorijden.
3. Ze vindt ouderen een gevaar op de weg!
4. Naomi vindt het door de senioren niet meer veilig in het verkeer.
5. Ze vindt het niet meer veilig met de vele ouderen achter het stuur.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven