Korte vluchten: Verbied vluchten onder de 500 kilometer!

klmjpg

Er wordt momenteel veel gediscussieerd over korteafstandsvluchten, waarbij velen stellen dat het vliegen op deze afstanden niet langer acceptabel is.

Ondanks deze discussie blijven dergelijke vluchten beschikbaar, zoals de nieuwe route van Rotterdam naar Luxemburg die binnenkort van start gaat. Reizigers kunnen vanaf eind oktober vijf keer per week van Rotterdam naar Luxemburg vliegen.

De afstand tussen deze steden is minder dan 300 kilometer en de vlucht duurt slechts 65 minuten. Ter vergelijking: een autorit neemt ongeveer 4,5 uur in beslag en een treinreis meer dan 5,5 uur.

Luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft benadrukt dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet meer duurzaam zijn.

Volgens hem zouden voor deze afstanden alternatieve vervoersmiddelen zoals de bus, auto of trein moeten worden gekozen. Dit roept de vraag op of korte vluchten onder de 500 kilometer verboden zouden moeten worden.


Onder omstandigheden waar goede, betrouwbare en snelle internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, kunnen korteafstandsvluchten beperkt worden.


De hoeveelheid uitgestoten CO2 door korteafstandsvluchten draagt significant bij aan klimaatverandering. Het beperken van dergelijke vluchten kan de uitstoot van CO2 verminderen.


Er zijn echter steeds meer snelle treinverbindingen die een haalbaar alternatief bieden. Treinreizen zijn doorgaans comfortabeler en milieuvriendelijker dan vliegen.


Voor korte afstanden kiezen veel mensen echter nog steeds voor vliegreizen, vanwege snelheid en gemak.


Is de snelheid van vliegen de extra belasting voor het milieu waard, wanneer een vlucht van 65 minuten aantrekkelijker lijkt dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur?

Er wordt overwogen om beperkingen op te leggen aan korteafstandsvluchten, waarbij het stimuleren van alternatieve vervoersmiddelen kan helpen.

Een goed alternatief voor vluchten kunnen snelle en betrouwbare treinverbindingen zijn. Daarnaast kan het verbeteren van bus- en autoverkeer helpen bij het verminderen van de vraag naar korteafstandsvluchten.

1. Velen vinden de korte vluchten niet meer acceptabel…
2. Voor korte afstanden moet men de bus, auto of trein gebruiken.
3. Het verminderen kan de uitstoot van CO2 verlagen….
4. Gaat er in de toekomst een verbod komen voor deze korte vluchten?
5. Experts vinden deze vluchten niet meer verantwoordelijk…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven