In het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven is besloten om Arabisch aan te bieden als keuzevak voor het zesde jaar van de moderne talenrichting.
Dit nieuws, onlangs gedeeld in Mediahuis-kranten, sluit aan bij de vernieuwingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer flexibiliteit hebben in het samenstellen van hun lesroosters.
De keuze van het college om Arabisch aan te bieden als onderdeel van deze vernieuwing komt voort uit de wens om het moderne talenaanbod op een andere manier te benaderen.
De invoering van Arabisch past binnen de nieuwe onderwijsstructuur die ruimte biedt voor minder traditionele vakken naast de traditionele vakken zoals Latijn, economie en wiskunde.
Deze aanpassing biedt scholen de mogelijkheid om een gevarieerd lesprogramma aan te bieden dat leerlingen stimuleert en voorbereidt op een snel veranderende wereld.
Volgens directeur Frank Baeyens van het Heilige-Drievuldigheidscollege is het streven
De focus ligt niet op het vloeiend leren spreken van Arabisch door de leerlingen, maar op het introduceren van een totaal andere taal.
“Het doel is om een taal te presenteren die volledig verschilt in structuur, schrift en tekens, waardoor het tevens een filosofische en culturele uitdaging vormt,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
De invoering van Arabisch gaat verder dan enkel een intellectuele uitdaging; het heeft ook maatschappelijke relevantie, benadrukt Baeyens.
In een steeds diversere samenleving kan de kennis van een taal zoals Arabisch helpen bij het overstijgen van culturele grenzen en het slaan van bruggen tussen verschillende gemeenschappen.
Bovendien kan deze aanvulling waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Voor hen biedt het onderwijs de mogelijkheid om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.
Baeyens hoopt eveneens dat de school in staat zal zijn om een leraar aan te nemen die Arabisch spreekt. “Het zou geweldig zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen vinden om aan te stellen,” voegt hij toe.
1. De school heeft als doel studenten een unieke educatieve ervaring te bieden…
2. Er is een vak Arabisch toegevoegd aan het lesrooster!
3. Volgens de school zal dit bijdragen aan de taalontwikkeling van de studenten.
4. Dit initiatief kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
5. De school streeft ernaar een taal aan te bieden die zowel cultureel als educatief uitdagend is.