Leerlingen op deze school moeten Arabische les volgen om meer te leren over andere culturen.

mo 1jpg

Recentelijk heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven besloten om Arabisch toe te voegen aan het lesprogramma voor het zesde jaar van de richting moderne talen.

Deze ontwikkeling, onthuld door Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere vernieuwingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer flexibiliteit hebben om hun lesroosters vorm te geven.

Het college heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen als een nieuwe aanvulling op het curriculum. Dit besluit is genomen vanwege de mogelijkheid om het aanbod van moderne talen op een andere manier te benaderen.

In plaats van de traditionele vakken zoals Latijn, economie of wiskunde, biedt de nieuwe opzet ruimte voor alternatieve, minder gangbare vakken.

Deze wijzigingen geven scholen de mogelijkheid om een divers educatief aanbod te presenteren dat leerlingen stimuleert en voorbereidt op een dynamische wereld.

Volgens FrankDirecteur Baeyens van het Heilige-Drievuldigheidscollege streeft niet naar het vloeiend leren spreken van Arabisch door de leerlingen, maar naar het introduceren van een totaal andere taal aan hen.

“Het doel is om een taal aan te bieden die qua structuur, schrift en tekens volledig anders is, en daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

Naast een intellectuele uitdaging, benadrukt Baeyens dat de introductie van Arabisch ook maatschappelijk relevant is.

In een steeds diversere samenleving kan het leren van Arabisch helpen om culturele barrières te doorbreken en verbindingen te leggen tussen verschillende gemeenschappen.

Bovendien kan het leren van Arabisch waardevol zijn voor leerlingen die thuis deze taal spreken, omdat het onderwijs hen de mogelijkheid biedt om hun taalvaardigheid op academisch niveau uit te breiden.

Baeyens hoopt dat de school in staat zal zijn om een leraar te verwelkomen die Arabisch spreekt. “Het zou geweldig zijn als we een leraar met Arabische achtergrond kunnen aannemen,” voegt hij eraan toe.

Volgens de uitspraken zou dit zowel het taalonderwijs als een voorbeeldfunctie voor andere leerlingen kunnen bevorderen.

Het biedt hen de kans om zich te kunnen identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en die streven naar voortgezet onderwijs.

Het is opvallend dat er op dit moment een tekort is aan docenten met een migratieachtergrond, en dit is een situatie die we actief willen veranderen.

Het Heilige-Drievuldigheidscollege is momenteel een van de scholen in Vlaanderen die Arabisch als vak aanbiedt, naar verluidt. De onderwijsorganisaties zijn echter niet op de hoogte van andere scholen die dezelfde keuze hebben gemaakt.

Hoewel dit als uniek kan worden gezien, hebben katholieke scholen in Vlaanderen eerder al verrassende keuzes gemaakt, zoals het aanbieden van lessen Koreaans of Zweeds in het verleden.

Onderwijsinstellingen passen hun lessen steeds vaker aan om te voldoen aan de behoeften van hun leerlingen, zoals ook te zien is bij de keuze voor Arabische lessen.

Het vak Arabisch biedt leerlingen niet alleen een nieuwe taal, maar ook een inkijk in een rijke cultuur en geschiedenis vanuit een ander perspectief dan zij gewend zijn.

De school creëert met het aanbieden van Arabisch een speciale leerervaring voor de leerlingen.

De leerlingen verwerven niet enkel nieuwe taalkennis, maar ook een dieper begrip van diverse denk- en communicatiestijlen.

Dit kan hun persoonlijke ontwikkeling en toekomst ten goede komen, aangezien kennis van diverse culturen steeds waardevoller wordt.


Er zijn mogelijkheden voor scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege om innovatief te zijn door de hervormingen in het secundair onderwijs.


De school bereidt haar leerlingen intellectueel en cultureel voor door Arabisch toe te voegen aan het curriculum, in een wereld waar culturele en taalvaardigheden steeds crucialer worden.


1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven