Deze grote supermarkten kiezen: Minder vlees in de winkel!
Met als doel meer plantaardige producten aan te bieden, kondigen diverse Nederlandse supermarktketens aan dat ze hun assortiment drastisch zullen aanpassen. Onder hen vallen bijvoorbeeld Picnic en Spar.
Deze verschuiving maakt deel uit van een breder initiatief waarbij minstens de helft van alle eiwitten in hun assortiment van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf volgend jaar. Tegen 2030 is het streven om dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verandering is het gevolg van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die meer dan een jaar geleden is gestart.
Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen meer plantaardige eiwitten aan te bieden, als onderdeel van een bredere verschuiving naar duurzamere voedselkeuzes.
Zowel Picnic en Spar als andere belangrijke spelers zoals Albert Heijn en Jumbo hebben zich aangesloten bij dit initiatief, gezamenlijk goed voor meer dan 90 procent van de Nederlandse markt.
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.