Leraar mag geen les geven aan jonge kinderen door zijn tatoeages: ‘Te eng’

tt 1jpg

Sylvain Helaine, beter bekend als ‘Freaky Hoody’ op Instagram, heeft met zijn volledig getatoeëerde lichaam – inclusief zijn ogen – een indrukwekkende online aanhang van ongeveer 90.000 volgers opgebouwd.

Ondanks zijn opmerkelijke uiterlijk, leidt Sylvain een schijnbaar normaal leven als leraar. Recentelijk heeft zijn uitstraling echter tot discussie geleid en beperkingen opgelegd binnen zijn carrière in het onderwijs.

De leraar Sylvain Helaine heeft lange tijd les gegeven aan kinderen van diverse leeftijden, inclusief kleuters.

Recentelijk werd hem echter de toestemming ontzegd om les te geven aan kinderen jonger dan zes jaar, nadat ouders van een driejarige klaagden dat hun kind nachtmerries kreeg van zijn verschijning als leraar.

Deze klacht resulteerde uiteindelijk in de beslissing om Sylvain uit te sluiten van klassen met jonge kinderen. Deze actie heeft online veel debat teweeggebracht.

Volgens sommigen kan het verbod op Sylvain gerechtvaardigd worden doordat zijn uiterlijk mogelijk angst kan aanwakkeren bij jonge kinderen.”

Anderen zijn echter van mening dat zijn uiterlijk geen negatieve invloed hoeft te hebben op zijn capaciteiten als leerkracht.”

Voor Sylvain zelf is de beslissing teleurstellend.”

Hij gelooft dat zijn aanwezigheid in de klas kinderen kan helpen om van jongs af aan respectvol en accepterend te zijn.”

Onder het huidige verbod heeft Sylvain nu de taak om les te geven aan oudere kinderen, wat hij heeft geaccepteerd. Hij blijft echter van mening dat het voor jongere kinderen een waardevolle les in diversiteit zou zijn geweest.

Sylvain stelt dat zijn uiterlijk geen invloed heeft op zijn kwaliteiten als leraar. Hij benadrukt dat kinderen, vanwege hun flexibiliteit en openheid, verschillende vormen van diversiteit kunnen accepteren, ondanks hun jonge leeftijd.

De kwestie rond Sylvain roept vragen op over hoe we omgaan met uiterlijke verschillen op de werkvloer.

Zou iemands ongebruikelijke uiterlijk, zoals dat van Sylvain, een belemmering moeten vormen voor zijn beroep als leerkracht? Zouden we ons moeten richten op de kwaliteiten en vaardigheden die iemand met zich meebrengt, in plaats van puur op het uiterlijk te focussen?

Verschillende mensen die hun mening over het incident hebben gegeven, benadrukken dat het oneerlijk is om iemand te beoordelen op basis van hun uiterlijk.

In Sylvain’s uiterlijk ziet men een kans om kinderen belangrijke lessen te leren over respect en acceptatie.

Er zijn echter anderen die zich zorgen maken over de mogelijke invloed op jonge kinderen, die wellicht nog niet de emotionele of cognitieve vaardigheden hebben om zulke visuele verschillen te begrijpen.

De discussie rond Sylvain’s situatie benadrukt een breder maatschappelijk vraagstuk: hoe we omgaan met non-conformiteit en anders zijn.

Dit zet aan tot nadenken over hoe ver we moeten gaan om kinderen te beschermen tegen wat als onconventioneel wordt beschouwd, en waar we de grens trekken tussen bescherming en het bieden van waardevolle leerkansen.

Sylvain blijft echter standvastig in zijn overtuiging dat zijn uiterlijk geen beperking hoeft te vormen in het onderwijs.


Een man gelooft dat zijn aanwezigheid een positieve invloed kan hebben op kinderen. Hij hoopt bij te dragen aan het doorbreken van vooroordelen en het verruimen van hun wereldbeeld.


Hoewel hij nu lesgeeft aan oudere kinderen, blijft hij streven naar gelijke kansen voor iedereen om hun talenten te ontwikkelen en anderen te inspireren, ongeacht hun uiterlijk.


Sylvain Helaine, op Instagram bekend als ‘Freaky Hoody’, heeft met zijn volledig getatoeëerde lichaam, inclusief zijn ogen, al een indrukwekkende…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven