Korte vluchten: Waarom we vluchten van minder dan 500 kilometer moeten stoppen.

klmjpg

Er is momenteel veel discussie gaande over de praktijk van korteafstandsvluchten en of deze nog als acceptabel gezien kunnen worden.


Niettemin zijn dergelijke vluchten nog steeds beschikbaar, zoals de recent toegevoegde route van Rotterdam naar Luxemburg. Reizigers zullen vanaf eind oktober vijf vluchten per week kunnen nemen van Rotterdam naar Luxemburg.


De afstand tussen deze steden bedraagt minder dan 300 kilometer, met een vluchtduur van slechts 65 minuten. In vergelijking: een autorit duurt ongeveer 4,5 uur en een treinreis meer dan 5,5 uur.


Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft benadrukt dat het eigenlijk niet verantwoord is om vluchten onder de 500 kilometer af te leggen.


Volgens hem zouden de bus, auto of trein gebruikt moeten worden voor dit soort afstanden. Dit roept de vraag op of korte vluchten van minder dan 500 kilometer verboden zouden moeten worden.

Indien er geen degelijke, betrouwbare en snelle internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, zou een optie kunnen zijn om deze korteafstandsvluchten toe te staan.

De aanzienlijke impact op het milieu door korteafstandsvluchten is vooral te wijten aan de grote hoeveelheid CO2 die vliegtuigen uitstoten, wat de klimaatverandering bevordert. Het reduceren van korteafstandsvluchten kan helpen de uitstoot te verminderen.

Daarnaast groeit het aanbod van snelle treinverbindingen gestaag, wat een aantrekkelijk alternatief kan zijn. Treinreizen zijn over het algemeen comfortabeler en milieuvriendelijker dan vliegreizen.

Toch kiezen nog altijd veel mensen voor vliegreizen op korte afstanden vanwege de snelheid en het gemak dat vliegen met zich meebrengt.

Een vlucht van 65 minuten lijkt aantrekkelijker dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur. Maar de vraag rijst of het gemak van vliegen de extra belasting voor het milieu rechtvaardigt.

In overweging kan worden genomen om het aantal korteafstandsvluchten te verminderen. Het aanmoedigen van alternatieve vervoerswijzen kan hierbij van dienst zijn.

Efficiënte en betrouwbare treinverbindingen kunnen een aantrekkelijk alternatief vormen voor vliegreizen op korte afstanden. Ook het optimaliseren van bus- en autoverkeer kan leiden tot een afname in de vraag naar korteafstandsvluchten.

1. “Velen doorgaans achten de korte vluchten niet langer acceptabel…
2. Voor korte afstanden wordt het aangeraden om gebruik te maken van bus, auto of trein.
3. Het reduceren hiervan kan resulteren in een afname van de CO2-uitstoot…
4. Zal er in de toekomst een verbod op deze korte vluchten worden ingesteld?
5. Deskundigen beschouwen deze vluchten steeds vaker als onverantwoordelijk…”

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven