Heb je ooit meegemaakt dat je vriend weigert om met je mee te gaan winkelen? Zelfs na smeekbedes geeft hij niet toe?
En als je hem dan eindelijk hebt overgehaald (goed gedaan!), loopt hij met een nors gezicht achter je aan terwijl jij enthousiast rondsnuffelt. Dat scenario klinkt waarschijnlijk erg bekend.
Maar waarom houden mannen eigenlijk niet van winkelen? Er zijn twee interessante theorieën hierover waar we best wel blij mee zijn!
De eerste en oudste theorie draait om mannen als jagers. Vroeger waren mannen bezig met het zoeken naar hun prooi en zodra ze die hadden gevangen, waren ze tevreden.
Vrouwen daarentegen waren meer verzamelaars en gingen op zoek naar besjes. Nu zoeken we naar de beste deals en mooiste items. Het zit gewoon in onze natuur.
Maar er is nog een andere theorie. De tweede theorie stelt dat wij simpelweg meer te shoppen hebben.
Winkelcentra zijn ontworpen met ons en onze liefde voor kleding in gedachten. Vroeger verdiende de man het geld en deed de vrouw de inkopen.
Daarom deden de verkopers en adverteerders hun best om vrouwen aan te spreken en tot kopen aan te zetten. En met succes.
In de doorsnee winkelstraat zijn grote modeketens dominant, voornamelijk gericht op vrouwen, gevolgd door vele damesmodezaken en speciaalzaken.
Je vindt er ook diverse eetgelegenheden, een aantal sportwinkels en slechts enkele herenwinkels.
Van nature is het aanbod voor vrouwen veel groter, zowel in aantal winkels als in assortiment. Zelfs in de uniseks winkels van grote modeketens ligt de focus merkbaar meer op vrouwen.
Dus
Gewoon laten we de arme mannen geld verdienen terwijl wij ons eigen ding doen: geld uitgeven!