Dit is waarom je géén minimumleeftijd kunt instellen voor fatbikes!

fat 1jpg

Er is een toenemend aantal incidenten met jongeren die fatbikes gebruiken in Nederland.

Volgens recente gegevens van kenniscentrum VeiligheidNL moesten in 2022 zeven fatbikebestuurders naar de spoedeisende hulp, terwijl dit aantal in 2023 steeg tot 59.

In de eerste vier maanden van dit jaar alleen al waren er 33 ongelukken gemeld. Onderzoekers voorspellen dat dit aantal in 2024 zou kunnen stijgen tot wel 100 als de trend zich voortzet.

Recentelijk raakten twee jonge meisjes uit Breda ernstig gewond nadat hun fatbike in aanrijding kwam met een auto.

Deze verontrustende toename heeft geleid tot voorstellen om een minimumleeftijd in te stellen voor het gebruik van fatbikes.

VeiligheidNL pleit voor een verbod op fatbikes voor kinderen onder.

Er is bezorgdheid over jongeren onder de 16 jaar die fatbikes gebruiken, aangezien zij de risico’s mogelijk niet goed kunnen inschatten, wat gevaar kan opleveren voor henzelf en andere weggebruikers.

Er zijn echter juridische uitdagingen bij het vaststellen van een specifieke leeftijdsgrens voor fatbikes. Onderzoeksbureau Sweco heeft namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat vastgesteld dat het moeilijk is om fatbikes apart te reguleren van andere e-bikes vanwege juridische complicaties.

De discussie over een minimumleeftijd voor e-bikes in het algemeen wordt breder gedragen. Toch stuit een algeheel verbod op e-bikes voor jongeren op praktische problemen, zoals de noodzaak van e-bikes voor scholieren in landelijke gebieden.

Er is een groeiende roep om veiligheidsmaatregelen, maar het vinden van een balans tussen veiligheid en praktische uitvoerbaarheid blijft een uitdaging. Alternatieve maatregelen en voorlichtingscampagnes zijn essentieel om de veiligheid van jonge weggebruikers te verbeteren zonder onbedoelde negatieve gevolgen.

1. Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?
2. Dit is toch te belachelijk voor woorden.
3. Minimumleeftijd instellen voor fatbikegebruikers niet mogelijk:
4. Dit is toch behoorlijk zorgwekkend!
5. Moeten er eerst nog meer ongelukken gebeuren?

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven